Het gebeurd dat patienten zonder bericht weg blijven van hun afspraak in onze praktijk. Medepatienten moeten hierdoor onnodig lang wachten of kunnen geen afspraak krijgen. Om hier wat aan te doen, hanteren wij naar landelijke richtlijnen het zogeheten wegblijftarief.
Het wegblijftarief wordt in rekening gebracht bij patiënten die niet op hun afspraak met een arts of verpleegkundige verschijnen of niet uiterlijk 24 uur van tevoren de afspraak hebben afgezegd. Dit bedrag wordt niet vergoed door zorgverzekeraars. U krijgt een nota van de huisarts thuisgestuurd die u binnen 14 dagen dient te betalen.
Voor een consult bedraagt het tarief €12.21 euro
Voor een kwartaalconsult bij de POH is dit bedrag €24.42 euro
Voor een jaarconsult bij de POH is dit bedrag €48.84 euro
Voor speciaal geplande verrichtingen als longfunctieonderzoek etc gelden aparte tarieven.
U kunt het zien als een schadevergoeding.
Wat kan ik doen als ik verhinderd ben voor mijn afspraak?
Als u verhinderd bent, verzoeken wij u om uiterlijk 24 uur voor de afspraak, contact op te nemen met de assistente.
Vaak kan dan meteen een nieuwe afspraak worden gemaakt.
Het kan natuurlijk zijn dat er een bijzondere reden was waarom u verhinderd was. In dat geval kunt u aan de assistente laten weten wat er precies is misgegaan. Mogelijk zullen kosten dan niet op u verhaald worden.
Indien u echter bij herhaling dergelijke redenen opgeeft behouden wij ons het recht voor om u het wegblijftarief voor alle gemiste afspraken in rekening te brengen.
Hoe voorkom ik dat ik mijn afspraak vergeet?
Noteer uw afspraak met ons op een plek waardoor u er tijdig aan herinnerd wordt of vraag iemand in uw omgeving om u tijdig aan uw afspraak te helpen herinneren.
Voorkom een rekening – Bel uw afspraak uiterlijk 24 uur van tevoren af als u verhinderd bent.
Via MGn (MijnGezondheid.net) kunt u zelf instellen wanneer u een reminder wilt ontvangen.